بلاگ

دلایل پرز دادن روتختی

داشتن یک خواب راحت علاوه بر اینکه خستگی‌‌های روزانه ما را برطرف می‌کند، انرژی فوق‌العاده‌ای به ما می‌بخشد تا یک روز عالی دیگر را شروع کنیم. بنابراین همانطور که در مقاله راهنمای خرید روتختی توضیح دادیم باید در انتخاب و نگهداری یک روتختی باید دقت زیادی داشته باشیم.

یکی از مشکلاتی که ممکن است در این زمینه با آن مواجه شویم پرز دار شدن روتختی است. چرا روتختی پس از مدتی پرزدار می‌شود؟ چه اقداماتی را باید انجام دهیم تا از بروز گلوله‌های توپی سطح روتختی جلوگیری کنیم؟ برای رفع پرز‌های روتختی چه ترفندهایی وجود دارد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا پاسخ سوالات خود را بیابید.

علت پرز شدن روتختی چیست؟

اگر شما بهترین روتختی را هم انتخاب کرده باشید، ممکن است گلواه‌های ریزی را روی سطح پارچه روتختی خود ببینید که برایتان آزاردهنده است. اما چرا چنین اتفاقی رخ می‌دهد؟

علت پرز دادن روتختی در زمان بافته شدن پارچه است، زمانی که در کارخانه ریسندگی، مراحل تولید پارچه به شکل صحیحی انجام نشده است به مرور زمان بر اثر سایش و اصطکاک الیاف پارچه گره می‌خورند و گلوله‌ای شکل می‌شوند.

در این زمان شما متوجه پرزدار شدن روتختی می‌شوید. لازم است با استفاده از اقداماتی این پرز‌ها را از بین ببرید.

 

علت پرز شدن روتختی چیست؟

 

توجه به جنس پارچه در زمان خریداری روتختی

زمانی که برای خرید روتختی به فروشگاهی مراجعه می‌کنید، فاکتورهای متعددی را برای بهترین انتخاب باید در نظر داشته باشید. برای جلوگیری از پرز شدن روتختی به جنس پارچه دقت کنید.

پارچه‌های متراکم انتخاب بهتری خواهند بود. اگر پارچه انتخابی شما نازک باشد احتمال اینکه پارچه پرزدار شود وجود دارد. پارچه‌های نازک را آهار می‌زنند تا ماندگاری بیشتری داشته باشند.

آهار این پارچه‌ها بعد از چندین مرتبه شست‌وشو از بین رفته و شما خواهید دید که روتختی‌ در این حالت پرز پیدا می‌کند.


بیشتر بخوانید : بهترین پارچه برای روتختی  کدام است ؟


ترفند‌های از بین بردن پرز روتختی

پرز شدن روتختی تاثیری منفی بر زیبایی روتختی دارد. گاهی آنقدر تعداد گلوله‌های کوچک روی روتختی زیاد می‌شوند که به ناچار شما تصمیم خواهید گرفت، روتختی خود را تعویض کنید. اما با استفاه از ترفند‌هایی می‌توانید پرزهای روتختی خود را از بین ببرید. برای رفع پرز روتختی می‌توانید یک یا چند مورد از روش‌های زیر را انتخاب کنید.

ترفند های از بین بردن پرز روتختی

۱. اتو کردن پارچه

طبق بررسی انجام شده، علت پرز شدن روتختی عدم حرارت مناسب به پارچه بوده است. بنابراین، زمانی که شما با این مشکل مواجه می‌شوید، یکی از راه‌حل‌های برطرف کردن آن، اتو کردن پارچه است. حرارت زیاد اتو باعث می‌شود پرز‌های ریز روتختی ذوب شوند.

اتو کردن پارچه برای از بین بردن پرز و گلوله های ریز روتختی

۲. از بین بردن پرز روتختی با ژیلت

ژیلت نیز یکی از روش‌هایی است که شما می‌توانید پرز‌های اضافه روتختی خود را با این وسیله کاملا از بین ببرید. با استفاده از این روش روتختی شما دوباره به حالت اول برمی‌گردد.

از بین بردن پرز روتختی با ژیلت

۳. استفاده از قیچی کوچک

در مقایسه با روش‌هایی که در این مقاله برای از بین بردن پرز‌های روتختی پیشنهاد داده‌ایم، از قیچی کوچک نیز می‌توانید برای رفع این مشکل کمک بگیرید. اما استفاده از قیچی نسبت به وسایل پیشنهادی دیگر نیاز به دقت بالایی دارد.

مراقب باشید در زمان جدا کردن پرزها، آسیبی به پارچه وارد نکنید. برای نتیجه‌گیری بهتر، روتختی را بر سطح یک منحنی قرار دهید تا راحتر بتوانید پرز‌های پارچه را از آن جدا کنید.

۴. استفاده از ریش‌تراش برقی

استفاده از ریش تراش برقی روشی سریع و بدون زحمت است. کافی است شما ریش تراش را روشن کرده و بر سطح مورد نظر بکشید. تمام پرزهای روتختی شما در این روش کاملا از بین می‌روند.

۵. استفاده از نوار چسب پهن

استفاده از نوار چسب یکی از پرکاربردترین روش‌ها برای از بین بردن پرز روتختی و موارد مشابه دیگر است. علاوه بر روتختی برای از بین بردن پرز لباس و پتو نیز از این روش می‌توانید استفاه کنید.

برای راحتی و سرعت عمل بیشتر کافی است نوار چسب را به دور دست خود پیچیده و بر سطح مورد نظر بکشید.

قسمت چسبناک نوار رو به بیرون باشد تا به راحتی روی سطوح بتوانید دست خود را حرکت دهید. به دلیل چسبندگی زیاد، تمام پرز‌های روتختی جدا شده و روی چسب قرار می‌گیرند.

اگر پرز روتختی زیاد باشد، لازم است این عمل را چندین مرتبه تکرار کنید. زمانی که سطح چسب پوشیده از پرز شده باشد، لازم است دوباره مقداری چسب جدید را به دور دست خود بپیچید تا تمام پرز‌های روتختی را رفع کرده باشید.

۶. شست‌وشو روتختی بدون مواد شوینده

اگر به هر دلیلی روتختی شما پرز گرفته است، یکی از اقداماتی که می‌توانید انجام دهید شست‌وشو بدون مواد شوینده آنزیم‌‌دار است. روتختی خود را چندین مرتبه با آب سرد بشویید تا پرز‌های آن برطرف شوند.

دقت داشته باشید استفاده از مواد شوینده قوی، ممکن است به خوبی از میان پرز‌های روتختی پاک نشوند.  ماندن این مواد بر سطح پارچه، زمینه بروز حساسیت و آلرژی‌های پوستی را فراهم می‌کند.

شست‌وشو روتختی بدون مواد شوینده راه حلی برای از بین بردن پرز روتختی

کدام جنس روتختی پرز دار نمی‌شود؟

شاید این سوال برایتان مطرح شود که کدام جنس روتختی را انتخاب کنم تا دیگر پرزدار نشود. هیچ پارجه‌ای یافت نمی‌شود که صددرصد توپ‌های گلوله‌ای را ایجاد نکند. اما برخی از پارچه‌ها به دلیل کیفیت بالایی که دارند احتمال پرزدارشدن آنها بسیار کمتر است.

برای چنین انتخابی به دنبال روتختی باشید که با مواد طبیعی مانند ابریشم و یا کتان دوخته شده باشند. روتختی‌های بامبو نیز به دلیل آنکه الیاف بلندی دارند در برابر پرز شدن مقاومت بیشتری نشان می‌دهند.

چگونه از پرزدار شدن روتختی جلوگیری کنیم؟

اگر شما یک روتختی با کیفیت را انتخاب کرده‌اید، تنها با رعایت چند نکته می‌توانید از گلوله‌شدن الیاف آن جلوگیری کنید.

●  توجه به دمای آب

روتختی خود را نباید با آب داغ بشویید. بالا بودن دمای آب به الیاف روتختی شما آسیب می‌رساند. برای شست‌وشو از آب سرد و یا ولرم استفاده کنید تا از شکسته شدن الیاف و گره خوردن آنها جلوگیری کرده باشید.

●  انتخاب مواد شوینده مناسب

از مواد شوینده قوی برای رفع آلودگی‌های سطح پارچه استفاه نکنید. اگر بخشی از روتختی شما لک شده باشد بهتر است قبل از شست‌وشو کامل، آن بخش را جداگانه بشویید. در ادامه برای شست‌وشوی کامل روتختی، از یک ماده شوینده ملایم کمک بگیرید.

●  نحوه خشک کردن روتختی

روتختی شما برای خشک شدن نباید در معرض حرارت‌ زیاد قرار بگیرد. اگر نگران پرزدار شدن روتختی هستید بعد از شست‌وشو، روتختی خود را در محلی مناسب آویزان کرده و به دور از نور مستقیم خورشید اجازه دهید به آرامی در هوای آزاد خشک شود.

چگونه از پرزدار شدن روتختی جلوگیری کنیم؟

سخن آخر

در این مقاله در ارتباط با پرزدار شدن روتختی گفت‌وگو داشتیم. اگر شما بهترین و با کیفیت‌ترین پارچه را برای روتختی خود انتخاب می‌کنید، باز هم ممکن است با مهمان‌های ناخوانده‌ای چون گلوله‌های کوچک توپی روی روتختی روبه‌رو شوید.

برای جلوگیری از پرز دار شدن روتختی، به نحوه‌ی شست‌وشو مناسب آن اشاره کردیم. روش‌هایی نیز برای رفع پرز‌های روتختی در این مقاله به شما پیشنهاد داده شد.

در پایان اگر شما نیز چنین تجربه‌ای داشته‌اید، با چه روشی پرز‌های روتختی خود را از بین برده‌اید؟ تجربیات شما برایمان بسیار ارزشمند است. خوشحال می‌شویم پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *